ΟΙΝΟΣ + ΠΟΤΑ

Επισκεφτήκαμε ένα από τα πιο μοντέρνα Châteaux του Μπορντό

Στο Château Les Carmes Haut-Brion μαγευτήκαμε από το design οινοποιείο, τα ασυνήθιστα χαρμάνια και τις ζωγραφισμένες δεξαμενές που γίνονται καμβάδες για καλλιτέχνες.

05.01.2022
Τίνα Παπασίνου
Επισκεφτήκαμε ένα από τα πιο μοντέρνα Châteaux του Μπορντό

Τον Νοέμβριο είχα την τύχη να ταξιδέψω σε έναν οινικό προορισμό που δεν χρειάζεται συστάσεις – στο Μπορντό. Ανάμεσα σε σημαντικότατους πύργους που επισκέφτηκα στην περιοχή, το Château Les Carmes Haut-Brion μου έκανε αμέσως κλικ! Οδηγώντας από το κέντρο του Μπορντό με κατεύθυνση προς το Pessac-Leognan, φτάσαμε στο μοναδικό Château, που άλλοτε βρισκόταν εκτός των τειχών, πλέον όμως περιστοιχίζεται από την πόλη – περνώντας την πύλη του, βρίσκεσαι κυριολεκτικά με το ένα πόδι στο Μπορντό και με το άλλο στο Pessac-Leognan. Η ιστορία του Les Carmes ξεκινάει το 1584, όταν ο Jean de Pontac, ιδιοκτήτης του Château Haut-Brion, δώρισε κάποια εκτάρια αμπελώνων και λιβαδιών στο τάγμα των Καρμηλιτών, που είχαν πάρει το όνομά τους από το όρος Κάρμηλος («Ο αμπελώνας του Θεού») στην Παλαιστίνη – εξ ου και το όνομά του. Ακολούθησαν τέσσερις αιώνες αμπελοοινικής ιστορίας, για να φτάσουμε στο 2010, όταν η ιδιοκτησία πέρασε στο Groupe Pichet, του οποίου ο ιδιοκτήτης, Patrice Pichet, λάτρης και συλλέκτης κρασιών, αποφάσισε να προχωρήσει σε μια ολοκληρωτική μεταμόρφωση, χαρίζοντας στο Les Carmes μια δεύτερη ζωή. Ανέθεσε, λοιπόν, στον διάσημο Γάλλο Philippe Starck τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του νέου οινοποιείου, της κάβας και των αιθουσών υποδοχής.

Στην «πλώρη» του οινοποιείου

Μπαίνοντας, βρεθήκαμε προ εκπλήξεως, καθώς το μοντέρνο αρχιτεκτόνημα θύμιζε πλώρη καραβιού στη μέση μιας μικρής λίμνης. Ο Starck θέλησε με αυτόν τον τρόπο να τιμήσει την άρρηκτη σχέση της περιοχής με τη ναυσιπλοΐα, μέσω της οποίας τα κρασιά του Μπορντό έλαβαν την αναγνωρισιμότητα που έχουν. Σε όλες τις πλευρές της μεταλλικής κατασκευής καθρεφτίζονταν, από τη μία ο αμπελώνας και από την άλλη οι καταπράσινοι κήποι και ο πύργος πoυ δεσπόζει ανάμεσα στα αμπέλια.

Στο επίπεδο κάτω από την επιφάνεια του νερού βρίσκεται το κελάρι, με τα περίπου 300 δρύινα γαλλικά βαρέλια και έναν μικρό αριθμό πήλινων αμφορέων.

Η πρόσβαση στο οινοποιείο γίνεται από περιφερειακά ξύλινα γεφυράκια, απ’ όπου εισέρχεται κανείς στην αίθουσα με τις δεξαμενές, που μοιάζει με γκαλερί τέχνης. Οι τσιμεντένιες αποτελούν «καμβά» για διαφορετικό κάθε χρονιά καλλιτέχνη, αρχής γενομένης από το 2015, όταν η Ara Starck, κόρη του σχεδιαστή, έκανε την αρχή δίνοντας στη δεξαμενή Νο 18 το όνομα «Lieux». Έμείς, ωστόσο, νιώσαμε περήφανοι με εκείνη του τρύγου του 2016, που είχε θέμα από την αρχαία Έλλάδα και ήταν αφιερωμένη στην τελευταία ιδιοκτήτρια του Château. Στο επίπεδο κάτω από την επιφάνεια του νερού βρίσκεται το κελάρι, με τα περίπου 300 δρύινα γαλλικά βαρέλια και έναν μικρό αριθμό πήλινων αμφορέων, όπου ωριμάζουν και παλαιώνουν τα κρασιά, ενώ στον όροφο πάνω από το οινοποιείο βρίσκεται η αίθουσα γευσιγνωσιών με την πανοραμική θέα.

Η μαγευτική αίθουσα του οινοποιείου

Στη μαγευτική αίθουσα του οινοποιείου δοκιμάσαμε το Château Les Carmes Haut-Brion από το 2014 και το 2017, ανακαλύπτοντας την απόλαυση τόσο σε μια νέα όσο και σε μια παλαιότερη σοδειά. Στο χαρμάνι κυριαρχεί πάντα το Cabernet Franc –όχι τυπικό για την περιοχή–, που προσδίδει αρωματική φρεσκάδα και κομψότητα στο σύνολο. Η δεύτερη ετικέτα, Le C des Carmes Haut-Brion 2017, με σχεδόν ίσες ποσότητες Cabernet Sauvignon και Merlot από διαφορετικούς αμπελώνες και μικρότερη παραμονή στο βαρέλι, έδωσε ένα απολαυστικό και γρηγορότερα προσεγγίσιμο κρασί. Η συνολική εμπειρία ήταν φανταστική. Προσοχή! Η virtual ξενάγηση δεν αρκεί. Αν βρεθείτε στο Μπορντό, επισκεφθείτε το οπωσδήποτε!

Ο αμπελώνας και το κρασί

Ο μοναδικός αυτός αστικός αμπελώνας απολαμβάνει ένα αρκετά ήπιο μικροκλίμα. Έδώ, το Cabernet Franc κατέχει μεγάλο ποσοστό στις φυτεύσεις, ακολουθεί το Merlot και λιγότερο το Cabernet Sauvignon. Η αναδιάταξη του αμπελώνα έχει στόχο όλο και περισσότερες φυτεύσεις Cabernet Franc, το οποίο ιστορικά κυριαρχούσε στο χαρμάνι. Στο Les Carmes όλα είναι αλλιώς: η οινοποίηση γίνεται σε δεξαμενές από διαφορετικά υλικά –τσιμέντο, δρυ, inox–, με τη χρήση ολόκληρων τσαμπιών και ενίοτε μόνο των ώριμων κοτσανιών. Δεν εφαρμόζονται τεχνικές διαβροχής, παρά αφήνουν τα σταφύλια να μουλιάσουν, με όσο το δυνατόν ηπιότερη διαχείριση.

H αίθουσα με τις δεξαμενές μοιάζει με γκαλερί τέχνης! Οι τσιμεντένιες αποτελούν «καμβά» για διαφορετικό κάθε χρονιά καλλιτέχνη.

 

Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Οινοχόος, τεύχος 61.

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών