Το μπρόκολο  δεν τρώγεται μόνο βραστό. Είναι ένα λαχανικό που χάρη στην ουδέτερη γεύση του μπορεί να μεταμορφωθεί και να μεταμορφώσει πολλές συνταγές. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε χορτοφαγικές και βίγκαν συνταγές αλλά και ως συνοδευτικό κρεατικών, θαλασσινών και ψαριών σε διάφορες μορφές. Οι σεφ το δοκιμάζουν σε σούπα, γιαχνιστό, σε παστίτσιο, σε πουρέδες αλλά και στην κατσαρόλα ή στον φούρνο.

Η Brassica o leracea i talica (το όνομά του προέρχεται από το λατινικό «broccus», που σημαίνει βλαστάρι), δηλαδή το μπρόκολο, δεν είναι τίποτε άλλο παρά ανθοκεφαλές, οι οποίες αποτελούνται από υπερτροφικά ανθικά στελέχη που δημιουργούν «μπουκέτα» από μπουμπούκια. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, καλλιεργήθηκε αρχικά από τους Ρωμαίους και εισήχθη στην Αγγλία στις αρχές του 16ου αιώνα. Το μπρόκολο έφτασε αργότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ αυξήθηκε σημαντικά η παραγωγή του στις αρχές του 1800.

Αντίθετα με ό,τι νομίζουν πολλοί, στην αγορά θα βρούμε τουλάχιστον 3 ποικιλίες μπρόκολου: το μακρόστενο (με κεντρική αλλά και πλάγιες κεφαλές), το κουνουπιδομπρόκολο (με συμπαγή κεντρική κεφαλή) και το υπέροχο ρομάνο ή ρομανέσκο, το οποίο έχει μια γεωμετρική τελειότητα. Οι χρωματισμοί τους ποικίλλουν, στις αποχρώσεις του πράσινου και του μοβ.

Με 30 θερμίδες στα 100 γρ., βιταμίνες και μέταλλα, είναι ιδανικός συνοδός δίαιτας και νηστείας. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, ασβέστιο, μαγνήσιο, φολικό οξύ και φημίζεται για τις αντικαρκινικές ιδιότητές του. Το μπρόκολο φαίνεται πως αποτελεί πολλαπλό όπλο κατά του καρκίνου. Επίσης, έχει αποδειχθεί σημαντικός σύμμαχος του οργανισμού απέναντι σε καρδιαγγειακά νοσήματα και άλλες ασθένειες.

3 πράγματα που πρέπει να ξέρουμε για το μπρόκολο:

  • Θα το βρούμε στην αγορά από το φθινόπωρο έως την άνοιξη. Το μπρόκολο ευνοείται από την υγρασία και θέλει καλό πότισμα.
  • Το φρέσκο μπρόκολο ξεχωρίζει από το χρώμα του –το κιτρινωπό χρώμα της κεφαλής δείχνει ότι έχουν ανοίξει τα μπουμπούκια του– και το κρουστό της σάρκας του· αν σπάσουμε ένα βλαστάρι, θα χωριστεί από το υπόλοιπο με ένα καθαρό «κρακ».
  • Καλό είναι να καταναλώνεται όσο γίνεται πιο σύντομα από την αγορά του, ενώ, αν θελήσουμε να το συντηρήσουμε, το τυλίγουμε σε χαρτί κουζίνας και έπειτα σε σακούλα με τρύπες, ώστε να αερίζεται.

Πώς μαγειρεύουμε το μπρόκολο

  • Για τη βαριά μυρωδιά υπάρχουν διάφορα κόλπα: κατά το βράσιμο, ένα κομμάτι ψωμί, ένα κρεμμύδι, ξίδι ή ένα κομμάτι λεμόνι.
  • Δεν παραβράζουμε τα μπρόκολα: Σε άφθονο αλατισμένο νερό που κοχλάζει, 2-3 λεπτά είναι αρκετά για τα μπουκετάκια του μπρόκολου. Θα έχουν μαλακώσει, αλλά θα κρατάνε στο δόντι. Καλό είναι αμέσως μετά τον βρασμό να το περνάμε απότομα από παγωμένο νερό, για να διατηρήσουμε το χρώμα του. Σερβίρεται με λαδολέμονο και κοκκινιστό. Ωστόσο, διαιτητικά είναι καλύτερο ωμό.
  • Ως χορτοφαγικό πιάτο: Είναι ιδανικό για σούπες και σαλάτες, εξαιρετικό για εξωτικά πιάτα, είτε ως μικρά μπουμπούκια σε κινέζικο φαγητό που απαιτεί λαχανικά είτε υπό τύπον γιαχνί, αλλά με κάρι ή άλλα ινδικά μπαχαρικά.
  • Με κρέατα: Παντρεύεται με χοιρινά καπνιστά αλλά και χέλι καπνιστό, ενώ ως πουρές μπορεί να συνοδεύσει κυνήγια. Και για όσους αγαπούν τα παιχνίδια χρωμάτων, ένας διπλός πουρές κουνουπιδιού – πατάτας και μπρόκολου – πατάτας επιτρέπει ένα εντυπωσιακό λευκοπράσινο σερβίρισμα.

Δείτε εδώ 13 συνταγές με μπρόκολο:

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών