ΑΓΟΡΑ

Έχει η Κέρκυρα το πιο ενημερωμένο e-shop ελληνικών τροφίμων;

Λέγεται Νομή, διαθέτει φυσικό κατάστημα και e-shop και «συλλέγει» τα καλύτερα τρόφιμα μικρών παραγωγών από όλη τη χώρα.

29.10.2021
Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Αβραμίδης

Καθώς περιπλανιόμουν στο διαδίκτυο, πριν από τέσσερα χρόνια, και αναζητούσα αγουρέλαια από την Κέρκυρα, έπεσα πάνω στη σελίδα ΝΟΜΗ, που δεν ήταν σελίδα παραγωγού, ούτε όμως και ηλεκτρονικό κατάστημα. Αυτοπροσδιορίζονταν ως βάση δεδομένων που στόχο είχε την «προώθηση και διάθεση των ελληνικών προϊόντων τροφίµου και ποτού µικρών παραγωγών, σε κάθε δυνητικό αγοραστή εντός και εκτός των ορίων της χώρας. Μια χαρτογράφηση όλης της ελληνικής παραγωγής µέχρι και την πιο απομακρυσμένη γωνιά της Ελλάδος» με δικά τους λόγια. Η σελίδα παρουσίαζε διαλεχτά ελληνικά προϊόντα με φουλ κατατοπιστικές περιγραφές, κι ήταν μια πλούσια πηγή πληροφοριών των προϊόντων που αναζητούσα. Γι’ αυτό και μου κίνησε το ενδιαφέρον. Τυπικά, ήταν ένα site που ασχολούνταν με το χονδρεμπόριο. Ασυνήθιστο και αξιέπαινο ωστόσο για έναν χονδρέμπορο να ασχοληθεί με τέτοια σχολαστικότητα στο να παρουσιάσει ένα τόσο δελεαστικό προφίλ προώθησης καθενός από τους πολλούς συνεργαζόμενους παραγωγούς – με αρκετούς από τους οποίους μάλιστα, δεν είχαν καν αποκλειστικότητα.
Στο πολύ περιποιημένο site βρέθηκα ξανά και ξανά, αρκετές φορές στις μετέπειτα αναζητήσεις μου για ιδιαίτερα, ελληνικά προϊόντα μικρών παραγωγών, κι είχα να το λέω για την εμπεριστατωμένη παρουσίαση και την καλή αισθητική του. Ένα παράπονο είχα μόνο. Από το site μπορούσε κανείς να ενημερωθεί, αλλά όχι να ψωνίσει, κάτι που πολύ σύντομα τακτοποιήθηκε. Σχεδόν ταυτόχρονα με το e-shop δημιουργήθηκε και φυσικό κατάστημα στην Κέρκυρα όπου είναι και η έδρα της εταιρείας.
Για να πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, ο ιθύνων νους πίσω από το ΝΟΜΗ, ο Γιώργος Τσίλης, υλοποίησε την ιδέα του το 2015, ανεβάζοντας μια σελίδα που αρχικά θα λειτουργούσε ως ομπρέλα κάτω από την οποία θα συγκεντρώνονταν επιλεγμένα ελληνικά προϊόντα. Στόχος του, να δημιουργηθεί μια φωτεινή δίοδος επικοινωνίας ανάμεσα στους παραγωγούς και στον εκάστοτε ενδιαφερόμενο. Ο ρόλος αυτός δεν του ήταν άγνωστος, καθώς μέχρι τότε ο Γιώργος ασχολούνταν με το μάρκετινγκ σε μικρές επιχειρήσεις, αρκετές από τις οποίες δραστηριοποιούνταν στον χώρο των τροφίμων. «Διαπίστωσα πως οι παραγωγοί παραπονιόντουσαν επειδή δυσκολεύονταν να πουλήσουν τα προϊόντα τους, όμως την ίδια στιγμή δεν έκαναν και τίποτα για αυτό. Δεν είχαν τον τρόπο, τη γνώση, συχνά ούτε και την οικονομική δυνατότητα, ούτε καν μάλιστα την αντίληψη του μάρκετινγκ. Σκέφτηκα λοιπόν πως θα μπορούσα να έχω έναν σημαντικό ρόλο σε αυτό το κομμάτι που γνώριζα ήδη καλά, επιδιώκοντας να γεφυρώσω το χάσμα μεταξύ παραγωγού και αγοραστή, και δημιουργώντας συνθήκες εύκολης και γρήγορης επικοινωνίας και εξυπηρέτησης. Εν τέλει η αξία του εγχειρήματός μου αποδείχτηκε, όταν πλέον ξεκίνησα τη δραστηριότητα και αντιμετώπισα αμέτρητες δυσκολίες στην προσπάθειά μου να έρθω σε επικοινωνία με τους παραγωγούς. Το πίστεψα πολύ το εγχείρημα αυτό, και παρόλα αυτά δυσκολεύτηκα με τις επαφές. Σκέψου λοιπόν σε τι τοίχο πέφτει κάποιος που δεν το θέλει και τόσο πολύ. Δεν θεωρώ πως ανακάλυψα κανέναν καινούργιο πλανήτη, όμως αυτή η καταλογοποίηση που έκανα, η «βιβλιοθήκη» με πληροφορίες, φωτογραφίες, συνεντεύξεις με τους παραγωγούς, πιστεύω ότι είναι χρήσιμη και καθοριστική».

Ο Γιώργος χαρακτήριζε τότε το site ως ένα εργαλείο προβολής και έρευνας. Το επόμενο βήμα, δηλαδή το χονδρεμπόριο, έγινε σχεδόν αβίαστα ως φυσική εξέλιξη. Παράλληλα, παρέχοντας στους παραγωγούς υπηρεσίες μάρκετινγκ και στοχευμένης προώθησης συμπεριλαμβανομένου του packaging και του rebranding, άρχισαν να επιμελούνται και τη συμμετοχή τους σε ελληνικές εκθέσεις διεθνούς εμβέλειας. Από το 2016 που ξεκίνησε αυτή η δραστηριότητα της διάθεσης των προϊόντων στη χονδρική, μέχρι σήμερα έχουν συνεργαστεί με περισσότερους από 700 παραγωγούς και κάτω από την ομπρέλα του ΝΟΜΗ έχουν παρελάσει πάνω από 5.000 προϊόντα. Δημιουργήθηκε έτσι σταδιακά μια μεγάλη δεξαμενή προϊόντων και με πολύ κόπο κατάφεραν να χτίζουν μεικτές παραγγελίες τις οποίες στέλνουν σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συν τοις άλλοις στη διάρκεια του χρόνου το τοπίο ξεκαθάρισε, επιλέχθηκαν οι συνεργασίες με κριτήρια ποιοτικά, συνέπειας και κοινού οράματος, κι έτσι σήμερα τα προϊόντα στο site έχουν περάσει κόσκινο κι είναι πολύ αυστηρά επιλεγμένα.
Το περιεχόμενο της σελίδας είναι εξαιρετικά προσεγμένο και το περιβάλλον φτιαγμένο με γούστο. Έχει ενδιαφέρον να περιηγηθεί κανείς ακόμα και αν δεν θέλει να ψωνίσει, παρά μόνο για να πληροφορηθεί και να μάθει για τα ελληνικά προϊόντα. Κάπως έτσι η ΝΟΜΗ άρχισε να προσελκύει και ιδιώτες, ώσπου σταδιακά έγινε ένα ακόμα βήμα φυσικής εξέλιξης: το 2018 δημιουργήθηκε το φυσικό κατάστημα και το 2020 το e-shop.
Διαβάζω μια τυχαία σελίδα ενός προϊόντος και βρίσκω πολύ αναλυτικά και εμπεριστατωμένα στοιχεία για τα συστατικά, την ιστορία, την παραγωγή, τον παραγωγό και τον τόπο, τις ιδιότητες και τις χρήσεις, και το όλον πλαισιωμένο με καλόγουστες φωτογραφίες. Στην κεντρική σελίδα μπορούμε να αναζητήσουμε προϊόντα είτε μέσα από την κλασική κατηγοριοποίηση σύμφωνα με το είδος των τροφίμων, είτε μέσα από τις ειδικές κατηγορίες που αλλάζουν τακτικά και στις οποίες εντάσσονται προϊόντα ταιριαστά σε θεματικές όπως back to school, veganism, breakfast α λα ελληνικά, redefine your diet, κερκυραϊκή λιανολιά. Και σε αυτές τις κατηγορίες δεν θα βρούμε ξερούς καταλόγους προϊόντων, αλλά μια αναλυτική ανάπτυξη με πληροφορίες και ωραία, ενδιαφέροντα και διαβαστερά κείμενα. Είναι ξεκάθαρο πως αυτό το site είναι δουλεμένο με κέφι, διάθεση και έμπνευση.
Την τελευταία φορά που γέμισα το ηλεκτρονικό καλάθι μου επιλέγοντας ανάμεσα σε προϊόντα απ’ άκρη σ’ άκρη της Ελλάδας, βρήκα παλιούς μας γνώριμους, συνεπείς και καλούς παραγωγούς, αλλά και νέους, άλλους με παραδοσιακά, κι άλλους με καινοτόμα προϊόντα. Μεταξύ άλλων βρήκα τα εξαιρετικά κερκυραϊκά ελαιόλαδα Governor και τα σπέσιαλ αλλαντικά της επίσης κερκυραϊκής COMECO, τα οποία γνωρίζω και εκτιμώ. Με χαρά έπεσα πάνω στα ευβοιώτικα μέλια Bee Naturalles που είναι μια από τις πιο πρόσφατες ανακαλύψεις του Γαστρονόμου, είδα για πρώτη φορά τις τσικουδιές Κρήτης Rakaki, τα γνωστά μας γλυκά του κουταλιού από το Φίλεμα της Λέλας, αλλά και τα άγνωστά μας από την Nona της Κέρκυρας. Τους τραχανάδες από την οικογένεια Dardouma τους γνωρίζω, τους έχω δοκιμάσει και τους εγκρίνω, τα προϊόντα τρούφας της Δίρφυς επίσης, ενώ και τα όσπρια Κοζάνης από τη Voion Land, το τυρί Σαν Μιχάλη της Σύρου και το κρασοτύρι από την Κω είναι μερικές από τις πιο αξιόλογες επιλογές που περιλαμβάνει το μενού του NOMH.
«Το εγχείρημα περιέχει μια τεράστια δόση ρομαντισμού» μου λέει ο Γιώργος. «Δεν το είδα μόνο σαν εμπορική επιχείρηση. Πίσω από όλο αυτό υπάρχει η αγάπη για τον τόπο και τα προϊόντα του. Προσωπικά το βλέπω και σαν μια βιτρίνα των ελληνικών προϊόντων, και ειδικά το φυσικό κατάστημα της Κέρκυρας που βρίσκεται στον πιο κεντρικό, εμπορικό δρόμο της πόλης, απευθύνεται στους χιλιάδες τουρίστες που φεύγοντας, παίρνουν μαζί τους κάτι από Ελλάδα, ενισχύοντας έτσι την αναγνώριση του ελληνικού brand». Από φέτος το καλοκαίρι 4-5 τραπεζάκια απλώθηκαν στον πεζόδρομο έξω από το μαγαζί, έτσι ώστε να μπορεί καθένας να δοκιμάσει τα προϊόντα που εμπορεύονται, ενταγμένα σε απλά σερβιρίσματα, κρύας κουζίνας, χωρίς μαγείρεμα. Ένα είδος μικρού μπιστρό δηλαδή δημιουργήθηκε, όπου σερβίρονται από τοστ με γραβιέρα Νάξου και νούμπουλο Κέρκυρας σε ψωμί ζέας ζυμωτό, μέχρι πλατώ τυριών, αλλαντικών και κρύων θαλασσινών από όλη την Ελλάδα, και κοκτέιλ με ελληνικά προϊόντα και κρασιά από τον αμπελώνα της χώρας.

Νικηφόρου Θεοτόκη 57, Τ/26610-31.495,http://www.nomeefoods.gr/shop/

Γίνε συνδρομητής

Αν θέλετε να λαμβάνετε το περιοδικό «Γαστρονόμος» κάθε μήνα στην πόρτα σας, γίνετε συνδρομητής στην εφημερίδα «Καθημερινή»

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών