ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Πόση νοστιμιά κρύβουν τα σπόρια;

Ο συγγραφέας Αλέξανδρος Γιώτης γράφει για την... προστιθέμενη γεύση κολοκυθόσπορων, ηλιόσπορων και κουκουναριών.

08.11.2011

Γκρινιάζουμε συχνά το χειμώνα γιατί δεν έχουμε από πλευράς λαχανικών τον πλούτο των άλλων εποχών. Λάθος μεγάλο! Ακόμη και αν μας φαίνεται μικρότερη η ποικιλία (πράγμα που δεν ισχύει) υπάρχουν υλικά με τα οποία εύκολα νοστιμεύουν τα μαγειρέματά μας, όπως τα θαυματουργά (διατροφικώς και ιατρικώς) σπόρια. Τα κουκουνάρια, οι κολοκυθόσποροι και οι ηλιόσποροι είναι διατροφικά συμπληρώματα που πλουτίζουν σάλτσες, γεμίσεις και σαλάτες. Νόστιμα, δίνουν τόνο και ουσίες. 

Το κουκουνάρι, που συνηθίζουμε στα γεμιστά, στα πιλάφια και στις γεμίσεις και όχι στα γλυκά (κακώς, αν κρίνω από την αραβική ζαχαροπλαστική που τα χρησιμοποιεί όπως τα φιστίκια) είναι ο σπόρος της κουκουναριάς και περικλείεται από πολύ σκληρό περίβλημα. Αυτό ανεβάζει το κόστος του. Είναι νόστιμο, γλυκό και περιέχει αρκετό έλαιο που δίνει ένα ακριβό λάδι. Είναι εξαιρετικό σε σαλάτες και σε ξινόγλυκες σάλτσες για λαχανικά. Τριμμένο παντρεύεται με τις μακαρονάδες και όχι μόνο μέσα στα πέστο μυρωδικών. 

Ο ηλιόσπορος, σπόρος του αμερικανικού ηλίανθου χρησιμοποιείται κατά κόρον από τους κεντροευρωπαίους, και ιδιαιτέρως τους Αυστριακούς, τόσο στη μαγειρική όσο και στη ζαχαροπλαστική. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρων, βεβαίως για σαλάτες και για γεμίσεις, αλλά ακόμη περισσότερο για σάλτσες, και μάλιστα κοπανισμένος, ώστε να τις δένει σύμφωνα με πανάρχαια μεσογειακή πρακτική όπου το άμυλο και τα έλαια του σπόρου βοηθούν στο πήξιμο και δέσιμο. 

Τέλος, ο κολοκυθόσπορος, ο γνωστός μας πασατέμπος, που φαίνεται να είναι αποτελεσματικός σε περιπτώσεις υπερτροφίας του προστάτη και ερεθισμού του ουροποιητικού είναι ο σπόρος της κολοκύθας. Τον λατρεύω σε ψωμί (απλό ή πολύσπορο) αλλά και σε πίτες ή ακόμα με χόρτα. Είναι μόνο του ή ανάμεικτα, λίγο αλατισμένα, ιδανικό σνακ για ποτό αντί των πλαστικών «κρακεροκριτσινιών» και των διαφόρων τσιπς. 

Και μια συνταγή

Γρεκάνικα τσιγαριστά χόρτα με σπόρια 

Υλικά:

  • 1 κιλό ανάμεικτα χόρτα εποχής (καθόλου ή ελάχιστα πικρά)
  • 1 φλιτζάνι ψιλοκομμένος μαϊντανός
  • 1 φλιτζάνι ανάμεικτα σπόρια (και σουσάμι αν θέλετε)
  • ελαιόλαδο
  • αλατοπίπερο

Διαδικασία: Ζεματίζουμε τα χόρτα σε αλατισμένο νερό που κοχλάζει για 3-4 λεπτά. Τα στραγγίζουμε. Σε ένα μεγάλο τηγάνι ή σε μια κατσαρόλα ζεσταίνουμε ελαιόλαδο (περίπου 1 φλιτζάνι) σε μέτρια φωτιά και τσιγαρίζουμε για μισό λεπτό τα σπόρια. Προσθέτουμε τα ζεματισμένα και στραγγισμένα χόρτα και τα φέρνουμε 1-2 βόλτες. Τα αλατοπιπερώνουμε. Τα βγάζουμε κριτσανιστά και τα σερβίρουμε όσο είναι ζεστά.

Γίνε συνδρομητής

Αν θέλετε να λαμβάνετε το περιοδικό «Γαστρονόμος» κάθε μήνα στην πόρτα σας, γίνετε συνδρομητής στην εφημερίδα «Καθημερινή»

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών