ΟΙΝΟΣ + ΠΟΤΑ

Τι γύρευαν 33 Ευρωπαίοι σομελιέ στη Φλώρινα και στις Σέρρες;

Μια από τις πιο σημαντικές ενέργειες για την προώθηση του ελληνικού κρασιού ολοκληρώθηκε πριν λιγες εβδομάδες με το ταξίδι αναγνωρισμένων επαγγελματιών στα οινοποιεία όλης της χώρας.

21.09.2022| Updated: 14.03.2023
Φωτογραφίες: Άσπα Κουλύρα
Τι γύρευαν 33 Ευρωπαίοι σομελιέ στη Φλώρινα και στις Σέρρες;

«Βαθιά βουτιά στα κόκκινα κρασιά της Νάουσας! Νιώθω τυχερός που οι παραγωγοί αποφάσισαν να ανοίξουν φιάλες από το κελάρι τους, κάποιες από τον τρύγο του 1974». Αυτό είναι το ποστ στο Instagram του Andrea Sala, του νεαρού Ιταλού οινοχόου που εργάζεται στο κορυφαίο εστιατόριο Geranium της Κοπεγχάγης, το οποίο εδώ και επτά χρόνια καταφέρνει να διατηρήσει την ύψιστη διάκριση, τρία αστέρια Michelin. Η λίστα κρασιού που διαχειρίζεται ο ίδιος αριθμεί 4.500 ετικέτες.

Ο Andrea, που είναι περίπου 30 ετών, είναι ένας από τους 33 σομελιέ της αποστολής που επισκέφτηκαν την Ελλάδα από 22 έως 28 Αυγούστου για να εξοικειωθούν με το ελληνικό κρασί. Από το εστιατόριο Azurmendi (3*) της Βαρκελώνης, από το Coque (2*) της Μαδρίτης, από το The Rutz (3*) στο Βερολίνο, επαγγελματίες από όλη την Ευρώπη και κυρίως από την Γερμανία, οι οποίοι εργάζονται σε σημαντικά και πλέον επιδραστικά εστιατόρια. Η Γερμανία ενώ είναι η πρώτη χώρα εξαγωγής ελληνικών κρασιών, αποδεικνύεται πως αγοράζει τα πιο οικονομικά από αυτά.

Δοκιμάζοντας Ασύρτικο εν πλω, στην σαντορινιά καλντέρα.

Καλώντας σομελιέ από τα διάσημα εστιατόρια της Γερμανίας, ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου επεδίωξε να προσεγγίσει ανθρώπους της υψηλής εστίασης με σκοπό να εκτιμηθεί και να αλλάξει η αντιλαμβανόμενη αξία του ελληνικού κρασιού. Οι ειδικοί ταξίδεψαν σε οινοπαραγωγικές ζώνες από το βορρά στο νότο κάνοντας στάσεις για να δοκιμάσουν νέες και παλαιότερες σοδειές γηγενών ποικιλιών. Από την Θεσσαλονίκη έφτασαν στο Αμύνταιο και στη Νάουσα για το διάσημο Ξινόμαυρο, στην Επανομή για την Μαλαγουζιά, στις Σέρρες για την Ασπρούδα, δοκίμασαν κρασιά την Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου και ύστερα αφίχθησαν στην Αθήνα για να γνωρίσουν τους αττικούς αμπελώνες, το Σαββατιανό και την νέα Ρετσίνα, αλλά και για να πιουν κρασιά από το Αιγαίο και την Κρήτη, περιοχές που δεν επισκέφθηκαν μεν, δοκίμασαν όμως τις αντιπροσωπευτικές ποικιλίες τους. Στη Νεμέα συστήθηκαν με τον πλούτο των ποικιλιών της Πελοποννήσου πριν αναχωρήσουν για την Σαντορίνη με σκοπό να πιουν το γκανιάν Ασύρτικο στον τόπο παραγωγής του.

Το Σαββατιανό των Αμπελώνων Μάρκου κέρδισε τις εντυπώσεις στην Αττική.

Τραγανό, αρωματικό, λαμπερό, το Σαββατιανό άρεσε σε όλους.
Δοκιμάζοντας τις ετικέτες του κτήματος Κοκοτού.
Ο Ευάγγελος Πάττας είχε την ιδέα να καλέσει κορυφαίους σομελιέ στην Ελλάδα.

Η πρωτοβουλία για την επίσκεψη πιστώνεται στον έλληνα εστιάτορα και μέχρι πρόσφατα αντιπρόεδρο της γερμανικής ένωσης οινοχόων, Ευάγγελο Πάττα από τη Στουτγκάρδη, με μεγάλη εμπειρία στο επιχειρείν αλλά και άποψη για το
ελληνικό κρασί. Ο ίδιος απευθύνθηκε στον Σύνδεσμο Ελληνικού Οίνου για περαιτέρω υποστήριξη. Μαζί με τη Σοφία Πέρπερα, υπεύθυνη μάρκετινγκ και διεθνών σχέσεων του συνδέσμου συνεργάστηκαν για περισσότερο από δέκα μήνες ώστε να φροντίσουν κάθε λεπτομέρεια για τους σημαίνοντες καλεσμένους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣH Εύβοια των αμπελιώνΤα οινοποιεία της Εύβοιας: αρχαίες ποικιλίες, κορυφαία κρασιά «Ήθελα να τους φέρω σε έναν τόπο που μπορεί να γνωρίζουν ότι υπάρχει, ωστόσο δεν τον έχουν κατανοήσει. Δεν είχε κανένα νόημα να τους πάμε μόνο στη Σαντορίνη για το Ασύρτικο. Μέσα από τη γνωριμία με τους παραγωγούς όλης της χώρας και τις δοκιμές των κρασιών θεωρώ πως έφτιαξαν μια άλλη εικόνα για την Ελλάδα» υποστηρίζει ο κ. Πάττας.
Στο πλευρό τους στάθηκε η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου -Enterprise Greece, που υποστήριξε εμπράκτως την πρωτοβουλία επιδοτώντας τη γενναιόδωρα. Ο ΣΕΟ όπως και η Εθνική Διεπαγγελματική
Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) έχουν την ουσιαστική στήριξη της Enterprise Greece και συνεργάζονται σε διάφορες προωθητικές δράσεις για το ελληνικό κρασί, παρίστανται σε εμπορικές εκθέσεις όπως η Prowein, ενώ σε
λίγες μέρες θα φιλοξενήσουν εκπροσώπους του LCBO, του μονοπωλίου οινοπνευματωδών ποτών της Επαρχίας Οντάριο με σκοπό να διευρύνουν την συνεργασία των ελλήνων παραγωγών με την δυσπρόσιτη αγορά του Καναδά.

Το διάσημο μπλε τρακτέρ του κτήματος Κυρ-Γιάννη.

Τρωγοπίνοντας δίπλα στους αμπελώνες της Νάουσας.
Οι οινογνωσίες κράτησαν ψηλά το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΤο παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού - 11 σπάνια κρασιά απο το ηφαιστειογενές έδαφος11 σπάνια κρασιά απο ηφαιστειογενές έδαφος Συγκλονιστικά κρασιά, συγκινητικές στιγμές Κάθε γουλιά και ένα χιλιόμετρο. Στη Μακεδονία έκαναν σπουδή στο Ξινόμαυρο. Στο Αμύνταιο, στο Κτήμα Alpha δοκίμασαν τέσσερις εκδοχές της ποικιλίας, από ροζέ δεξαμενής μέχρι επιδόρπιο οίνο, ενώ έκαναν και κάθετες δοκιμές για να δουν την ποικιλία μέσα στα χρόνια. «Με εντυπωσίασε το ενδιαφέρον που έδειξαν για τα εδαφολογικά δεδομένα. Κάναμε μια σπουδαία συζήτηση για τα ασβεστολιθικά πετρώματα του Αμυνταίου με απόλυτα καταρτισμένους ανθρώπους” αναφέρει ο Άγγελος Ιατρίδης του κτήματος. Στη Νάουσα, στο Κτήμα Κυρ-Γιάννη είδαν μια άλλη εκδοχή του Ξινόμαυρου, κάνοντας μια κάθετη γευσιγνωσία που έφτασε μέχρι το 1974. «Ήταν ένα ταξίδι ορόσημο για το ελληνικό κρασί, καθώς το επίπεδο των σομελιέ ήταν εξαιρετικά υψηλό. Γι’αυτό και τους οδηγήσαμε εις βάθος σε κάποιες ποικιλίες, ανοίξαμε τη Ράμνιστα 2007, αλλά και μια Νάουσα του ‘74. Εκτός από τα ερυθρά όμως, φάνηκε να τους ενδιαφέρουν και οι λευκές τοπικές» εξηγεί ο Στέλλιος Μπουτάρης του κτήματος Κυρ-Γιάννη και αντιπρόεδρος ΣΕΟ. «Η Μαλαγουζιά που ήπιαμε στο κτήμα Γεροβασιλείου και το Albarino (ισπανική ποικιλία) νομίζω πως είναι κορυφαίες επιλογές για όστρακα» προτείνει ο Alex Pardo, οινοχόος του ισπανικού εστιατορίου Coque που δοκίμασε για πρώτη φορά τόσα διαφορετικά ελληνικά σταφύλια. Η ρετσίνα αλλά και η δυνατότητα παλαίωσης του Σαββατιανού ξάφνιασε τους περισσότερους στην γευσιγνωσία της Αττικής. «Αυτή η κομψή Ρετσίνα Μάρκου είναι ένα σπουδαίο κρασί για την Μεσογειακή μας κουζίνα» επιβεβαίωσε ο Aitor Maiztegi, σομελιέ του τριάστερου Azurmendi. Η Ρομπόλα της Κεφαλονιάς, τα μοσχάτα της Σάμου αλλά και λευκά της Κρήτης πήραν έξτρα πόντους, τόσο στον εντυπωσιασμό όσο και στην γευστική παλέτα. Στην Πελοπόννησο οι οινοχόοι πέρασαν αρκετές ώρες δοκιμάζοντας με μανία στο κελάρι με τα βαρέλια του οινοποιείου Σκούρα, τόσο κρασιά του ίδιου κτήματος όσο και άλλων οινοποιών της περιοχής, φυσικά Αγιωργίτικο, αλλά και Μαντίνειες, Σιδερίτη, Mαλβάζια και ξηρή Μαυροδάφνη. Ήταν τόσο αφοσιωμένοι που παραπονέθηκαν όταν τους διέκοψαν καθώς είχε έρθει η ώρα του φαγητού. «Είμαι ακόμα πολύ απασχολημένος» είπε σχεδόν αμήχανος ο Ολλανδός Noel Van Wittenbergh. Οι περισσότεροι θα ήθελαν να έχουν περισσότερες μέρες διαθέσιμες για να ξεψαχνίσουν το ζουμερό πλούτο της περιοχής. Στην Σαντορίνη με απαράμιλλη θέα στο χώρο του Santo Wines δοκίμασαν το φουλ του Ασύρτικου, ενώ μαγεύτηκαν δοκιμάζοντας ένα Vinsanto σχεδόν 50 ετών, από το οινοποιείο του Αργυρού. Στο νησί έκαναν βόλτα με καταμαράν, χαλάρωσαν, κολύμπησαν, τραγούδησαν, είχαν γίνει πια σχεδόν όλοι φίλοι.

Περίπατος στους αμπελώνες του Κτήματος Γεροβασιλείου στην Επανωμή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΕπισκεφτήκαμε ένα από τα πιο μοντέρνα Châteaux του ΜπορντόΕπισκεφτήκαμε ένα από τα πιο μοντέρνα Châteaux του Μπορντό Μέσα σε έξι μέρες ακολουθώντας ένα απαιτητικό πρόγραμμα γεμάτο οινογνωσίες και μετακινήσεις, οι επαγγελματίες δοκίμασαν περίπου 500 ετικέτες από σχεδόν 90 οινοποιεία της χώρας. Οι παραγωγοί, σε μια κρίσιμη περίοδο, όπως αυτή του τρύγου, τους υποδέχτηκαν θερμά μαζί με τις οικογένειές τους και τους πρόσφεραν τις καλύτερες σοδειές τους. Έδειξαν σύμπνοια, ένα πρόσωπο συναδελφικότητας που είναι απαραίτητο για την εξωστρέφεια του ελληνικού κρασιού, θεμελιώδες για να χτιστούν γέφυρες και να ταξιδέψει το προϊόν τους έστω ως ανάμνηση ή ως ψηφιακό μήνυμα ως στην άλλη άκρη της γης. Τα μέλη της αποστολής ανέβαζαν διαρκώς video και φωτογραφίες στα κοινωνικά δίκτυα. Οι εντυπώσεις των καλεσμένων ήταν εξαιρετικά ενθαρυντικές. Με κάθε σχόλιο και με το ζωηρό ενδιαφέρον των νεαρών οινοχόων για το προϊόν τους, οι οινοπαραγωγοί φαίνεται πως έλαβαν μια διεθνή αναγνώριση για τον κόπο τους, ένιωσαν ένα επαινετικό χτύπημα στην πλάτη από επαγγελματίες, που δεν τους αντιμετωπίζουν σαν γραφικούς κρασάδες αλλά ως αξιόλογους vignerons της Ευρώπης.

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών