ΤΑΣΕΙΣ

Πώς θα τρώμε το 2023: κοκτέιλ με στρείδια, ζελέ και ube στο τραπέζι μας

Ανησυχία για το κλίμα, κρίσεις, νέες τεχνολογίες αλλά και τα απόνερα της καραντίνας διαμορφώνουν τις διατροφικές τάσεις της καινούργιας χρονιάς.

27.01.2023| Updated: 31.01.2023
Πώς θα τρώμε το 2023: κοκτέιλ με στρείδια, ζελέ και ube στο τραπέζι μας

Στην αρχή κάθε νέας χρονιάς διεθνείς αναλυτές και μεγάλες εταιρείες τροφίμων δημοσιεύουν εκθέσεις με προβλέψεις για τις διατροφικές τάσεις που έρχονται. Κάποιες από αυτές δεν θα «πιάσουν» ποτέ, άλλες θα κυριαρχήσουν για λίγο και θα ξεχαστούν, ενώ κάποιες θα γίνουν μέρος του τρόπου ζωής μας. Πώς θα τρώμε λοιπόν το 2023; Η ανησυχία για το κλίμα, οι κρίσεις, οι νέες τεχνολογίες αλλά και τα απόνερα της καραντίνας φαίνεται πως θα παίξουν τον ρόλο τους. Από το ube μέχρι τα θαλασσινά κοκτέιλ και τα «υβριδικά κρέατα», να μερικά απ’ όσα (μάλλον) θα τρώμε το 2023.

Μαθαίνουμε το ube

Το ube, ένα μωβ γιαμ (είδος αμυλούχου κονδύλου) με ελαφρώς ξηροκαρπάτη γεύση και άρωμα βανίλιας, έχει καταγωγή από τις Φιλιππίνες αλλά φέτος προβλέπεται να είναι η χρονιά του και να γίνει διάσημο παγκοσμίως. Πιθανότατα θα το δούμε σε τάρτες, σε κοκτέιλ, σε βάφλες και σε latte (golden latte κάνε πέρα). Η δημοφιλία του αποδίδεται στο γενικό ενδιαφέρον για τα έντονα αλλά φυσικά χρώματα στο φαγητό που -κακά τα ψέματα- τα κάνουν πιο φωτογενή και ικανά να κερδίσουν περισσότερες καρδούλες στα social media. Στην Αθήνα έχουμε εντοπίσει κάποια ασιατικά μπακάλικα που πουλάνε αποξηραμένο ube σε σκόνη το οποίο χρησιμοποιείται για να δώσει χρώμα σε κάθε λογής επιδόρπια.

Αναζητάμε διευρυμένες επιλογές πρωτεϊνών

Περισσότεροι από τους μισούς (52%) των παγκόσμιων καταναλωτών θεωρούν τους εαυτούς τους flexitarians (η διατροφή τους βασίζεται κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης, τα οποία δεν έχουν υποστεί ιδιαίτερη επεξεργασία αλλά συμπεριλαμβάνει και μικρή ποσότητα ζωικών προϊόντων), ενσωματώνοντας στη διατροφή τους πρωτεΐνες ζωικής και φυτικής προέλευσης αλλά και νέες, εναλλακτικές πρωτεΐνες. Μέσα σε αυτό το 52%, σχεδόν τα δύο τρίτα, όταν ρωτούνται σχετικά με το πως ορίζουν τον τρόπο διατροφής τους, τονίζουν πως «προσπαθούν να τρώνε περισσότερα τρόφιμα φυτικής προέλευσης», προκαλώντας ζήτηση για διευρυμένες επιλογές πρωτεϊνών. Οι νεότερες γενιές που έχουν μεγαλώσει με την τεχνολογία, αποδέχονται την εφαρμογή επιστημονικών ανακαλύψεων στην παρασκευή της τροφής, οπότε νέες πρακτικές (κυτταρική γεωργία, ζύμωση ακριβείας κ.α.), υβριδικά προϊόντα και πρωτεϊνούχες τροφές με βάση τα έντομα είναι πιθανόν να έρθουν στο προσκήνιο.

Όμως η ζήτηση για «κρέας» από φυτικές πρώτες ύλες μειώνεται

Η αγορά μίλησε. Με περίπου 10% πτώση στις πωλήσεις φυτικών απομιμήσεων κρέατος στα σούπερ μάρκετ αλλά και την τιμή της μετοχής της Beyond Meat να πέφτει κατακόρυφα από 108 δολάρια στα περίπου 12 δολάρια, φαίνεται πως το ενδιαφέρον για αυτή την κατηγορία τροφίμων έχει μειωθεί. Ανάμεσα στους λόγους αυτής της πτώσης αναφέρεται το κόστος, η γεύση και η αυξανόμενη καχυποψία σχετικά με τα οφέλη που τα προϊόντα αυτά υπόσχονται για την υγεία των καταναλωτών -μια ματιά στις συσκευασίες τους δείχνει ότι πρόκειται για τρόφιμα με υψηλά ποσοστά επεξεργασίας. Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως θα σταματήσουμε να βλέπουμε νέες εναλλακτικές πρωτεΐνες. «Υβριδικά κρέατα» που θα συνδυάζουν κρέας εργαστηρίου (κρέας που έχει καλλιεργηθεί εργαστηριακά, χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη κύτταρα από ζωντανά ζώα) και φυτικής προέλευσης απομιμήσεις ίσως είναι το μέλλον.

Το ζελέ επιστρέφει (κουνάμενο σεινάμενο)

Τα φτηνά επιδόρπια με ζελέ στιγμής σε σκόνη έζησαν δόξες τις περασμένες δεκαετίες αλλά κάποια στιγμή κρίθηκαν ντεμοντέ και ξεχάστηκαν. Τον τελευταίο καιρό φαίνεται όμως πως επανέρχονται σε…καινούργια συσκευασία. Τα μαγευτικά, ζελατινένια κέικ του Nünchi έχουν συνδεθεί με μεγάλα brand (Nike, Skims, Hendrick’s Gin, Bottega Veneta, Apple κ.α.) ενώ μεγάλα sites, όπως το Epicurious και οι New York Times συμπεριέλαβαν συνταγές με ζελέ στα μενού που πρότειναν πρόσφατα για τις γιορτές. Σύμφωνα με το Punch, τα ζελεδένια σφηνάκια (jello-o shots) σε αναβαθμισμένη μορφή γίνονται ξανά μόδα ενώ το να βιντεοσκοπεί κανείς τον εαυτό του καθώς τρώει ζελέ είναι για κάποιο λόγο τάση στο Tik Tok. Αναμένεται να δούμε και άλλα ζελεδένια γλυκά αλλά και κοκτέιλ σε μορφή ζελέ. Ήδη πριν λίγες εβδομάδες δοκιμάσαμε στο αθηναϊκο CV Distiller ένα Rob Roy με ζελεδάκι από Campari.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΠοια πλατό τυριών; Τα πλατό βουτύρου είναι η νέα τάσηΠοια πλατό τυριών; Τα πλατό βουτύρου είναι η νέα τάση

Τα θαλασσινά κοκτέιλ έρχονται

Δεν έχουμε δει ακόμα αυτή την τάση να φτάνει στην Ελλάδα αλλά στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού τα martini έχουν τον τελευταίο καιρό θαλασσινή γεύση. Οι New York Times αναφέρουν παραδείγματα από martini με άλμη, με fish sauce αλλά και με τζιν ή βερμούτ που αρωματίζονται με καπνιστά ψάρια. Αρκετές εκθέσεις που προβλέπουν τις διατροφικές τάσεις τις χρονιάς συμφωνούν πως θαλασσινές γεύσεις (στρείδια, ζωμός αχιβάδων, φύκια κ.α.) θα βρουν θέση στα κοκτέιλ του 2023.

Διαφάνεια και Ιχνηλασιμότητα

Θέλουμε να ξέρουμε από που έρχεται το φαγητό μας, ποιος το έφτιαξε και με τι υλικά. Επίσης θέλουμε να γνωρίζουμε τον τρόπο παραγωγής των διατροφικών προϊόντων και μας ενδιαφέρει περισσότερο από ποτέ να ξέρουμε αν οι συνθήκες παραγωγής τους είναι ανθρώπινες. Περισσότεροι καταναλωτές θέλουν να στηρίζουν εταιρίες που θεωρούν πως λειτουργούν με διαφάνεια ενώ τεχνολογίες όπως το blockchain προάγουν την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων και των πρώτων υλών.

Η νέα λέξη της χρονιάς είναι «regenivore»

Μετά τους όρους climaterian, flexitarian ή social carnivore (εκείνος που τρώει κρέας μόνο κοινωνικά), μια νέα λέξη χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά για να ορίσει τους καινούργιους τρόπους διατροφής. Regenivores χαρακτηρίζονται τώρα οι καταναλωτές που δεν βάζουν ως προτεραιότητα μόνο τη βιωσιμότητα αλλά ζητούν από τις εταιρίες που παράγουν τρόφιμα να εφαρμόσουν πρακτικές που «θεραπεύουν» ενεργά τον πλανήτη (π.χ. τήρηση αυστηρότερων κανόνων σχετικά με τη διαβίωση των ζώων, γεωργικές πρακτικές με μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα, συσκευασίες που παράγουν λιγότερα απόβλητα κ.α.). Περισσότεροι σεφ αναμένεται επίσης να χρησιμοποιήσουν πρώτες ύλες- «ήρωες του κλίματος», όπως το teff, η φάβα και τα λούπινα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΥπάρχουν vegan αυγά; Ναι, αλλά τι ακριβώς είναι;Υπάρχουν vegan αυγά; Ναι, αλλά τι ακριβώς είναι;

Αλληλεπίδραση και λίγο show

Baked Alaska/ Φωτογραφία: Δημήτρης Βλάικος

Μετά από σχεδόν τρία χρόνια με περιορισμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και μπόλικο ντελίβερι, οι άνθρωποι προβλέπεται να αναζητήσουν εστιατόρια που προσφέρουν αλληλεπίδραση και λίγο σόου. Περίτεχνα γλυπτά από πάγο, φλεγόμενα επιδόρπια όπως Baked Alaska και φαντασμαγορικά κοκτέιλ που αλλάζουν χρώμα ή βγάζουν καπνούς θα έρθουν για να βάλουν λίγο ενθουσιασμό πίσω στην καθημερινότητά μας. Το φαγητό και η μουσική θα συνυπάρξουν με νέους τρόπους, όπως για παράδειγμα καινούργιες εκδοχές του παλιού πιάνο μπαρ ή νέες μορφές του μπαρ-εστιατορίου (βλ. το Pharaoh όπου η μουσική παίζει σχεδόν τόσο σημαντικό ρόλο όσο και το φαγητό).

Τρώμε στο σπίτι (ναι, πάλι)

Τραπέζια, μπάρμπεκιου και συγκεντρώσεις στο σπίτι συνεχίζονται δυναμικά. Οι ανεβασμένες τιμές (και) στα εστιατόρια παίζουν τον ρόλο τους γι’ αυτό και όλο και περισσότεροι προτιμούν τις σπιτικές μαζώξεις για φαγητό.

Με πληροφορίες από: nytimes.com, forbes.com, adm.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΗ ζωή στο μαντρί: Κι όμως, η Αττική είναι ένα μεγάλο βοσκοτόπι!Η ζωή στο μαντρί: Κι όμως, η Αττική είναι ένα μεγάλο βοσκοτόπι!

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών