ΚΟΣΜΟΣ

Ρώμη: μια βόλτα στα μερκάτι της αιώνιας πόλης

Η Ρώμη έχει δεκάδες αγορές, υπαίθριες και σκεπαστές, για γόνιμο dare e avere. Επισκεπτόμαστε δύο από τις πιο γνωστές, με ξεναγό μας τη Δωροθέα Μερκούρη.

06.09.2023| Updated: 01.03.2024
Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Αντωνιάδης
Τα μερκάτι είναι το αλατοπίπερο της Ρώμης

Τα πιο φρέσκα λαχανικά και φρούτα της εποχής, τα ωραιότερα, της ώρας πρωινά, και οι καλύτερες παρέες με τους ντόπιους γίνονται στα μερκάτι, δηλαδή στις αγορές της Ρώμης, νωρίς το πρωί. Εκεί δοκιμάζουμε από πομοντορίνι dell pienollo dell Vesuvio στον καιρό τους μέχρι ντομάτες ζουμερές, ριγωτές costoluto Genovese και αφράτες cuore di bue, αλλά και καθαρισμένες αγκινάρες, ψαγμένα τυριά από όλη την «μπότα», γεμιστά ζυμαρικά και μαλακά πανίνι με πατσά. Άλλοι φεύγουν με πλεξούδες σκόρδα κι άλλοι με αγκαλιές λουλούδια.

Ψωνίσαμε τα υλικά για τα paccheri με πιπεριές και λεμόνι που μας μαγείρεψε η Δωροθέα

Μοτσαρέλες όλων των λογιών βρίσκουμε στα μερκάτι
Οι ζουμερές, ριγωτές ντομάτες costoluto Genovese.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΣτην Antica Enoteca του 1720, φάγαμε ό,τι πιο ρωμαϊκό υπάρχειΦάγαμε στην παλιότερη ενοτέκα της Ρώμης και κλέψαμε δύο συνταγές της Τα μερκάτι είναι βιτρίνες της τοπικής παραγωγής της Ρώμης και των πέριξ. «Εκεί βρίσκεις ό,τι είναι φρέσκο, της εποχής» μας έλεγε η Δωροθέα Μερκούρη, που ανέλαβε να μας ξεναγήσει στις αγορές της πόλης. Βάλαμε ξυπνητήρι νωρίς, και γύρω στις 9 πήγαμε για πρωινό στο Mercato di Testaccio, που σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Marco Rietti και λειτουργεί από το 2012 ως σκεπαστή αγορά, καθημερινά από τις 7 το πρωί μέχρι τις 3.30 μ.μ., εκτός Κυριακής. Μας είχαν ενημερώσει ότι υπάρχουν μαγαζάκια τύπου περιπτέρου, όπως στις εκθέσεις, που πουλάνε panini, σάντουιτς δηλαδή με φρεσκοκομμένα αλλαντικά και τυριά. Αφού κάναμε τη βόλτα μας για να πάρουμε μια ιδέα από τα φρέσκα ζαρζαβατικά και τα φρούτα της εποχής, σταθήκαμε μπροστά στο περίπτερο 84 του Da Fabio και περιμέναμε στην ουρά για να ψωνίσουμε τυριά και αλλαντικά για το σπίτι: από μια μεγάλη ποικιλία σε πεκορίνο ρομάνο, ρικότα, μοτσαρέλα και μπουράτα, σπέσιαλ τυριά, όπως stravecchio και caciocavallo occhiato, και πολλών λογιών παρμεζάνες μέχρι προσούτο, σπεκ, λουκάνικα cinghialina, ελιές, αγκινάρες και αντσούγιες. Μας ετοίμασαν και πανίνι με φοκάτσια και μορταδέλα, χωριάτικο ψωμί με μοτσαρέλα και πορκέτα, και ροζέτα με πικάντικη ντούγια, που αρέσει στη Δωροθέα.

Τα μερκάτι είναι το αλατοπίπερο της Ρώμης
Στις δικές μας αγορές οι πλανόδιοι μικροπωλητές καθαρίζουν τα χόρτα του βουνού. Αντίστοιχα στη Ρώμη θα συναντήσουμε εμπόρους που καθαρίζουν τις αγκινάρες, για τις οποίες τρελαίνονται οι Ρωμαίοι.

Πανίνι στου Da Fabio με καυτερή ντούγια.

Στις αγορές της Ρώμης βρίσκουμε νόστιμα πανίνι με φρέσκα υλικά από τον πάγκο κοπής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΗ καρμπονάρα του Μόλτο: το πιάτο σύμβολο της Ρώμης στην καλύτερη εκδοχή τουΚαρμπονάρα: Μάθε την ιστορία της και πού θα βρεις την πιο νόστιμη στη Ρώμη Από το περίπτερο νούμερο 15 στο Mordi e Vai του Sergio Esposito, όπου οι ουρές έσπαγαν όλα τα ρεκόρ, πήραμε φρέσκα, ζεστά ψωμάκια γεμισμένα με ρωμαϊκά μαγειρευτά, όπως κεφτεδάκια με σάλτσα, σαλσίτσε με τσίκορι, αγκινάρες αλά ρομάνα με πεκορίνο ή και πατσά, και καθίσαμε στα πλαστικά τραπεζάκια στο κέντρο της αγοράς, πήραμε εσπρεσάκια και χορτάσαμε Ρώμη. Φεύγοντας αγοράσαμε από το διπλανό περίπτερο, το Altro νούμερο 77, σακουλίτσες με ανιολότι κι άλλα φρεσκοφτιαγμένα γεμιστά ζυμαρικά με πάστα αυγού, όπως ραβιόλι και τορτελίνι, για τα σπιτικά μας μαγειρέματα.

Τα μερκάτι είναι το αλατοπίπερο της Ρώμης
Το Campo de’ Fiori, η πιο διάσημη αγορά της πόλης, λειτουργεί από το 1869.

Πικρά, τραγανά πουνταρέλε καθαρισμένα, που οι ντόπιοι τρελαίνονται να τα τρώνε σαν σαλάτα.

Αλλαντικά από όλη την “μπότα”

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣτρατορίες, εστιατόρια, ρώμη4 τρατορίες της Ρώμης που σερβίρουν αυθεντική ρωμαϊκή κουζίνα Την επομένη φτάσαμε νωρίς το πρωί στο Campo de’ Fiori, που είναι μάλλον η πιο διάσημη αγορά της πόλης. Στην καρδιά της παλιάς Ρώμης, λειτουργεί από το 1869 καθημερινά από τις 6 το πρωί μέχρι τις 2 το μεσημέρι, εκτός Κυριακής. Είναι υπαίθρια αγορά που στήνεται γύρω από το άγαλμα του φιλοσόφου Τζορντάνο Μπρούνο και είναι αρκετά πιο τουριστική από την αγορά του Testaccio, και ειδικά τα καταστήματα εστίασης που λειτουργούν γύρω της. Ωστόσο, κι αυτή η αγορά λειτουργεί ως βιτρίνα της εποχής και του τόπου, με όλα τα είδη μαναβικής της εποχής σε αφθονία. Θα βρείτε και κάποιους πάγκους με πεκορίνο και παρμεζάνες διαφόρων ειδών, ξηρούς καρπούς και μπαχαρικά, μικροπωλητές που στύβουν φρέσκους χυμούς και βεβαίως κιόσκια που πουλάνε φρέσκα και μυρωδάτα λουλούδια. Ποικιλία σε τυριά κι αλλαντικά θα βρείτε και στα καταστήματα που βρίσκονται πέριξ της πλατείας, στο Ancient Pizzicheria Ruggeri και στη Norcineria Viola, κι επίσης θα βρείτε ψωμιά, λεπτές, μυρωδάτες φοκάτσιες με φιορ ντι λάτε και ψητά λαχανικά από την αγορά, αλλά και τραγανά bastoncini alle gocce di cioccolato (μπισκότα σοκολάτας) που λιώνουν στο στόμα, στο Forno Campo de’ Fiori.

Φρεσκοφτιαγμένα γεμιστά ζυμαρικά στις αγορές της Ρώμης
Ντόπιες ντομάτες λιασμένες στον ήλιο της Ιταλίας
Η Ρώμη είναι χορταστική και πολύ νόστιμη
Οι περισσότερες σαλουμερίες προσφέρουν και πανίνι, φτιαγμένα τη στιγμή της παραγγελίας, με φρεσκοκομμένα υλικά από τα ψυγεία τους

Ancient Pizzicheria Ruggeri, Campo de’ Fiori, 1, T/+39-06.68.80.10.91
Forno Campo de’ Fiori, Campo de’ Fiori, 22, Τ/+39-06.68.80.66.62
Mercato di Testaccio, via Lorenzo Ghiberti
Norcineria Viola, Campo de’ Fiori, 43, T/+39-06.68.80.61.14

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣRegoli, στην ουρά για μαριτότσι και κροστάτεςRegoli: το ιστορικό ζαχαροπλαστείο της Ρώμης φτιάχνει γλυκά έναν αιώνα

*Τα ρεπορτάζ αγοράς και τα προϊόντα που προτείνουμε στον Γαστρονόμο είναι επιλογές των συντακτών και δεν έχουν εμπορικό σκοπό ούτε αποφέρουν διαφημιστικό έσοδο.

Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Γαστρονόμος, τεύχος 194.

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών