Πάνω στο Δέλτα του μεγάλου ποταμού, οκτώ μάγειρες, ντόπιοι αλλά και από κάθε γωνιά της χώρας, έβαλαν στα τσουκάλια τις γεύσεις της εβρίτικης γης, με φόντο μια απέραντη έκταση, όπου νερό και στεριά εναλλάσσονται για όσο φτάνει το μάτι.
Φορτωμένοι με πλήθος σκεύη, «σάτζαλα και μάτζαλα», μασίνες, τσουκάλια, τηγάνια, ταψιά και μαζί όλα τα καλά της εβρίτικης γης, κινήσαμε αξημέρωτα για τους υδάτινους δαιδάλους του Δέλτα του Έβρου, για να στήσουμε το πασχαλινό μας μαγείρεμα σε μία από τις αμέτρητες απλάδες τούτου του νερένιου τοπίου. Η άνοιξη δεν έχει πατήσει ακόμα γερά τα πόδια της εδώ, το ψιλόβροχο και το κρύο συνοδεύουν την πορεία μας στους ατέλειωτους χωματόδρομους των αναχωμάτων του Δέλτα, σε μια αχανή, όσο φτάνει το μάτι, εναλλαγή νερού και στεριάς. Πλήθος από πουλιά παρακολουθούν με επιφύλαξη τις κινήσεις μας, άλλοτε κρύβονται μέσα στις καλαμιές κι άλλοτε, με ένα ανάλαφρο πέταγμα, μας επιδεικνύουν την ελευθερία τους χωρίς περιορισμούς, χωρίς δεσμά, χωρίς απαγορεύσεις. Κάπου στα ανατολικά αυτής της απέραντης επίπεδης έκτασης ξεκινά η Τουρκία, μα το όριό της δεν φαίνεται. Ο Έβρος σού δηλώνει κάθε δευτερόλεπτο πως, εκτός από σύνορο και όριο, είναι κυρίως δρόμος και πέρασμα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΠώς γιόρταζαν το Πάσχα οι Ρωμιοί στην Πόλη και ο ρόλος των κοινοτήτων στη διατήρηση των εθίμωνΈχω ακόμα στ’ αυτιά μου τα λόγια της Αγγέλας Γιαννακίδου, της εμβληματικής αυτής μορφής του Έβρου, που μόνο η ιδιότητά της ως προέδρου του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης στην Αλεξανδρούπολη είναι πολύ στενή για να περιγράψει την ευρύτητα του πνεύματος, των γνώσεων αλλά και του έργου της. «Το νερό είναι που όρισε τη Θράκη», είχε ξεκινήσει την κουβέντα της. «Από τον Δούναβη μέχρι το Αιγαίο και από τον Εύξεινο Πόντο μέχρι τον Νέστο, τον Στρυμόνα και τον Έβρο, το νερό ήταν η φλέβα ζωής της μείζονος Θράκης.
Ο Έβρος, ιδιαίτερα, συνέδεε ανέκαθεν τον αιγαιακό κόσμο στον Νότο με τον πλούτο της θρακικής ενδοχώρας στον Βορρά. Η ίδια η πρωτεύουσα του νομού, η Αλεξανδρούπολη, γεννήθηκε ακριβώς μέσα στην αγκαλιά του αιγαιακού κόσμου, στην ένωσή του, μέσω του Έβρου, με την ενδοχώρα, και η θέση αυτή την όρισε αμετάκλητα». Το νερό γίνεται ο σύνδεσμος του τόπου σε εποχές που δεν υπήρχαν μεγάλοι δρόμοι να ενώνουν τις ανθρώπινες κοινότητες, τότε που τα ποτάμια έπαιζαν αυτόν τον ρόλο: της λεωφόρου κίνησης ανθρώπων, αγαθών και ιδεών.
Στα ήρεμα νερά του Έβρου, όπου τώρα γλιστράνε αθόρυβα μόνο ψαράδικες πλάβες και πλωτά περιπολικά της συνοριοφυλακής, μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα περνούσαν κάπου τρεις χιλιάδες ποταμόπλοια, κάνοντας τη διαδρομή από την Αίνο μέχρι την Αδριανούπολη, κι από εκεί άλλα διακόσια ανέβαιναν στον Τόντζο και τον Άρδα.
Η Θράκη διατηρεί μέχρι σήμερα έναν τεράστιο πλούτο πανάρχαιων λατρευτικών παραδόσεων με κύριο άξονά τους το νερό, ιδιαίτερα των ποταμών που την καθόρισαν αμετάκλητα. «Εδώ τελούνται ακόμα και σήμερα τα “βρεξούδια”, ένα τελετουργικό δρώμενο των Απόκρεων, όπου ένα αντρόγυνο βουτά στα νερά του ποταμού για ευγονία. “Βρεξούδια” γίνονται και στα Θεοφάνια, με τις θρησκευτικές εικόνες να βυθίζονται στα νερά του Έβρου για να καθαρίσουν από όσα “αντίκρισαν” όλη τη χρονιά. Η βύθιση στο νερό είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο κάθαρσης, αφού από το νερό προήλθε η ζωή», εξηγεί η κ. Γιαννακίδου, θυμίζοντάς μας ότι στον Τριπόταμο, τη συνάντηση των τριών ποταμών, Έβρου, Τόντζου και Άρδα, ήρθε ο μυθικός Ορέστης, για να τον καθάρουν με τα νερά τους από το αμάρτημα της μητροκτονίας..
Για όσους πιστεύουν, το χριστιανικό Πάσχα είναι ο θρίαμβος της ζωής, το πέρασμα από τον φόβο του θανάτου στην ελπίδα της ζωής. «Το νερό λοιπόν είναι το όριο ζωής και θανάτου, το όριο της ύπαρξης και της ανυπαρξίας», λέει η κ. Γιαννακίδου. «Αυτό επαναπροσδιορίζεται συμβολικά με το πέρασμα στον Έβρο που κάνουν οι πρόσφυγες σήμερα, αλλά που έκαναν και οι πρόσφυγες του 1922 για να γλιτώσουν από τη σφαγή και τη δίωξη. Τούτο το όριο πρέπει να το περάσεις, είναι ένα μέρος της τελετουργίας που έχει να κάνει με το δικαίωμα στη ζωή».
Ο Έβρος και η σημασία του είναι πολύ μεγαλύτερα από όσο του επιτρέπει η γεωπολιτική του σημασία, ως όριο Ανατολής και Δύσης. «Ήταν ανέκαθεν ένας τόπος συνάντησης μεταναστευτικών κινήσεων, μετακινήσεων και πολιτισμικών δικτύων, πολύ ευρύτερων της τοπικής κλίμακας, γι’ αυτό και η περιοχή του Έβρου ήταν ανέκαθεν κόμβος των διωγμένων και ταλαιπωρημένων. Μη μένουμε λοιπόν μόνο στον ορισμό του ως τόπου εθνοκαθάρσεων, σφαγών και θανάτου, αλλά κυρίως ως τόπου κοινών επιθυμιών και καταστάσεων, όπως η ανάγκη για επιβίωση και ζωή», καταλήγει η κ. Γιαννακίδου.
Γαστρονομικό σταυροδρόμι
Τούτες τις ξεχασμένες έννοιες σού θυμίζει διαρκώς ο Έβρος με την αρχέγονη ηρεμία του. Ή όπως το περιέγραψε μια μαγείρισσα στους Κήπους: «Ο Έβρος χωρίζει τις χώρες, αλλά ενώνει τους λαούς». Αυτόν λοιπόν θελήσαμε να ορίσουμε ως τόπο συνάντησης μαγείρων, συνταγών, γαστρονομικών παραδόσεων, εθίμων, πολιτισμών και αντιλήψεων. Με επικεφαλής την ομάδα των Nomade et Sauvage, που παίζουν στα δάχτυλα τα υπαίθρια μαγειρέματα υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, οι ντόπιοι μάγειρες, νέα παιδιά στην πλειονότητά τους, συναντήθηκαν με μάγειρες από κάθε γωνιά της χώρας και όλοι μαζί εμπνεύστηκαν από τον πλούτο του τόπου, τα πιάτα του Έβρου και τις δικές τους εμπειρίες και προτιμήσεις, και γέννησαν από κοινού ένα συναρπαστικό μενού με σκηνικό τον μεγάλο ποταμό. Αυτό το σμίξιμο συμβολίζει ο Έβρος και ίσως γι’ αυτό μας φιλοξένησε στο σημείο που ξεχύνεται στη θάλασσα, για να νιώσουμε τους αιώνιους συμβολισμούς του και να γιορτάσουμε το Πάσχα όπως του πρέπει: ως μια γιορτή αναγέννησης, ως μια συνθήκη συμβίωσης και ελπίδας.