Το αν θα νηστέψει κάποιος είναι θέμα καθαρά προσωπικό και πολύ συχνά δεν ακολουθεί την ελληνορθόδοξη παράδοση. Νηστεύουμε κάποιες τροφές όταν και όποτε θέλουμε, για χίλιους δυο λόγους, από αποτοξίνωση, μέχρι ανάγκη για νέες γευστικές απολαύσεις. Σχεδόν πάντα όμως ταυτίζουμε τη νηστεία με μαγειρευτά πιάτα και όχι με κολατσιό ή σνακ, τα οποία έχουμε συνδέσει με κάτι έτοιμο που συνήθως περιέχει όχι μόνο αρτύσιμα αλλά και συχνά ανθυγιεινά συστατικά.

Καιρός να αναθεωρήσουμε: τα νόστιμα και χορταστικά σνακ δεν απαιτούν απαραίτητα αλλαντικά, τυριά, βούτυρο και αυγά. Νοστιμιές για κάθε στιγμή μπορούν να ετοιμαστούν γρήγορα και εύκολα με ένα πλήθος νηστίσιμων υλικών. Μπορούμε λόγου χάρη να φτιάξουμε ωραιότατα κέικ και μάφινς με ελαιόλαδο, χυμούς, σοκολάτα, ταχίνι και ξερά φρούτα και καρπούς. Σάντουιτς ετοιμάζουμε με πάστα πιπεριάς, ψητά λαχανικά και θαλασσινά. Η ποικιλία των υλικών υπάρχει και με λίγη φαντασία γίνονται θαυμάσιες λιχουδιές για μικρούς και μεγάλους.
Μερικά μυστικά που μας προτείνουν οι σεφ και οι μάγειρες του περιοδικού αλλά και η ανεξάντλητη φαντασία της ελληνικής γαστρονομίας, παραδοσιακής και σύγχρονης, θα μας δώσουν ωραίες ιδέες.

  • Χούμους οσπρίων: Εκτός από το κλασικό χούμους με ρεβίθια, όλα τα όσπρια μπορούμε να τα βράσουμε, να τα πολτοποιήσουμε, να τα νοστιμίσουμε με ένα πλήθος υλικών και να τα έχουμε διαθέσιμα για αρκετές ημέρες στο ψυγείο, για ωραία αλείμματα. Έχετε δοκιμάσει ξύσμα και χυμό πορτοκαλιού σε χούμους από μαύρους Γίγαντες Πρεσπών; Πάστα ελιάς στο χούμους φακής; Δοκιμάστε τα μέσα σε αραβική πίτα με λίγες φέτες ψητού λαχανικού και μυρωδικά!
  • Θαλασσινά: Το βραστό και ξυδάτο χταπόδι που διατηρείται για πολλές ημέρες στο ψυγείο ή τα καλαμαράκια κονσέρβας, μπαίνουν σε σάντουιτς με μαρούλι και ψητή πιπεριά για το κολατσιό στο γραφείο.
  • Κριτσίνια: Σπιτικά κάθε λογής, που ετοιμάζονται πανεύκολα και με ένα πλήθος συνδυασμούς αλεύρων, ενισχυμένα με σπόρους, τριμμένους ξηρούς καρπούς ή μυρωδικά είναι το ιδανικό σνακ για τη δουλειά ή το διάλειμμα στο σχολείο.
  • Σοκολάτα και ξηροί καρποί: Είναι οι μεγάλοι μας σύμμαχοι στα γλυκά σνακ, από πανεύκολα σοκολατάκια, μέχρι κέικ, μπράουνις, μάφινς και κουλούρια/μπισκότα.
  • Ταχίνι και χαλβάς: Μας κρατάνε για ώρα χορτάτους σε ζύμες για κουλουράκια, μπισκότα και βουτήματα, είναι θρεπτικά και υγιεινά. Το ίδιο και τα βούτυρα ξηρών καρπών (αρκεί να προσέξουμε, στα έτοιμα βούτυρα, τι άλλα συστατικά περιέχουν που μπορεί να μην τα επιθυμούμε. Προτιμάμε τα αυθεντικά, απλά βούτυρα ξηρών καρπών, από αλεσμένους καρπούς και μόνο, χωρίς άλλες προσθήκες).
  • Φρούτα: Τα μήλα, τα αχλάδια, και στην εποχής τους τα ροδάκινα και τα βερίκοκα χαρίζουν απίθανη νοστιμιά σε τηγανίτες, αν τα τρίψουμε ή τα λιώσουμε και τα ρίξουμε στο απλό μείγμα της νεροτηγανίτας (φτιαγμένης από αλεύρι και νερό, συχνά χωρίς καν προσθήκη ζάχαρης).
  • Μπουκιές στιγμής και μπάρες δημητριακών: Δεν είναι μόνο νηστίσιμες αλλά και έξτρα θρεπτικές και υγιεινές για μικρούς και μεγάλος, τέλειες μάλιστα για κάθε στιγμή της ημέρας. Προτιμάμε τις σπιτικές που φτιάχνονται εύκολα και γνωρίζουμε τι ακριβώς περιέχουν, ανάλογα τις ανάγκες και τα γούστα μας.
  • Μία από τις νέες τάσεις είναι γιαούρτια από υλικά πλην του γάλακτος (π.χ. γιαούρτι καρύδας). Με λίγα ξερά ή φρέσκα φρούτα, βρώμη και ξηρούς καρπούς γίνονται ένα δροσερό και απολαυστικό σνακ στη στιγμή.

Μια συμβουλή: Νηστίσιμο δεν σημαίνει απαραίτητα ελαφρύ. Η ταραμοσαλάτα, το ταχίνι, ο χαλβάς ή τα βούτυρα ξηρών καρπών, για παράδειγμα, είναι πλουσιότατα σε θερμίδες, γι’ αυτό τα καταναλώνουμε με μέτρο. Είναι άλλωστε τόσο χορταστικά που μια μικρή ποσότητα είναι αρκετή για τα σνακ μας.

Δείτε εδώ 19 συνταγές για νηστίσιμα σνακ:

Βραβεία Ποιότητας

Δες ανά κατηγορία τα βραβεία των προηγούμενων ετών